{{ctrl.notification}}
اصفهان، شهر گنبدهای فیروزه ای

اصفهان یک نیمه جهان است.

اگر در محله های قدیمی شهر اصفهان راه بروید، در هر کوچه و برزن می توانید مسجدی تاریخی را ببنید که گاه عمرشان به قرون اولیه اسلام می‌رسد، اما بیشتر این مساجد از دوران صفویه به جای مانده اند به همین دلیل شاید بتوان اصفهان را غیر از قطب گردشگری تاریخی به نوعی یکی از قطب های مهم گردشگری زیارتی هم نام برد، برای هر گردشگری شیرین است که نمازش را در مسجد تاریخی اقامه کنند، مسجدی که می داند مردم از صدها سال پیش در آن نماز می خواندند و هر سجاده اش یادگار ایرانیان گذشته است.

gonbad

مساجد اصفهان از زمان ساخت که کاربری زیارتی داشته اند تا حال که علاوه بر کاربری زیارتی، به حالت گردشگری و توریستی درآمده شهرت فراوان داشته اند، از مسجد جمعه تا مسجد جامع عباسی و مسجد شیخ لطف الله، همه و همه با معماری های خاص با آدم حرف می زنند و این برازنده ترین لقبی است که به اصفهان دادند: "اصفهان، شهر گنبدهای فیروزه ای"

مساجد تنها اثر معماری از انواع بناهای تاریخی ایران در دوره های اسلامی است، که از سال های نخست ورود اسلام به ایران تاکنون حفظ و حراست شده است، و معماران و هنرمندان نیز همواره سعی می‌کردند بهترین تجربه ها و ابتکارات خود را در بنای مساجد و در مشخص ترین وجه آن گنبد به کار گیرند تا عالی ترین نمونه های معماری را خلق کنند.

اصفهان شهر گل سرخ است. شهر پل ها، شهر مناره ها، اصفهان باغ شهر نیز هست. شهره موزه هم هست و البته شهر گنبدها. گنبدها در اصفهان تراز به تراز آسمان، آنجا که آبی بی انتها از همه جا فضای بیکرانش را آغاز می کند برافراشته شده اند. رنگ فیروزه ایی رنگ غالب بیشتر گنبدهای اصفهان است. گنبدهای مساجر و بقعه های زیادی در اصفهان، به جا مانده از چهارصد سال گذشته بدین سو با کاشی کاری معرق که از هنرهای سخت و پر کار است آراسته شده اند. آنچنان که در فرهنگ ایران و فرهنگ سایر اقوام دیده می شود گنبد همان نماد آسمان است که بر فراز زمین آن پوشانده و رنگ فیروزه ای آن نیز به همین دلیل است.

گنبدهای فیروزه ایی

کاشی های معرق، بیشتر با رنگ فیروزه ای، لاجوردی و سفید در قطعات ریز و در شمار زیاد تمامی سطح گنبدها را می پوشانند و این هنرمند کاشیکار است که با صبر و حوصله تمام، و با صرف وقت بسیار طرح های اسلیمی و ختایی را که به هزاران تکه کاشی در آمده، با ظرافت در گرداگرد گنبدهای دلگونه و انارگونه کنار هم می چیند تا نقش یکدستی حاصل شود.

معماری اسلامی اصفهان و شکوه بناهای اصفهان سده هفدهم، بیش از سایر شاهکارهای معماری ایران در غرب مشهور است. اصفهان در یکی از بهترین بخش های ایران قرار دارد، گنبد ها نیز یکی از علائم معماری اسلامی هستند که مهمترین آنها در اصفهان زیبا به کار گرفته شده است. این گنبدها از خشت خام با اندوه کاهگل و یا آجر و سنگ در سراسر اصفهان خودنمایی می‌کنند، انتخاب رنگ آبی که رنگ آرامش بخش، متعادل و روحانی، برای خود مزیتی است برای گنبد های ایرانی، هنگامی که از بلندای شهر منظره آن را مشاهده می‌کنیم، گنبدها همانند نگین فیروزه ای در میان بافت های سیمانی به روح شهر می درخشند.

اگر قصد سفر به اصفهان را نمودید، با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید تا از بهترین مراکز اقامتی در اصفهان، بهترین ترانسفر، بهترین گشت های شهری در اصفهان و مجرب ترین لیدرها بهره مند شوید.

date_range یکشنبه 09 دی 1397 remove_red_eye 5065 بازدید favorite_border 0 chat 2
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09336662081
03136662084
اتوبوس
09336662081
09336662081
هتل داخلی
09336662081
03136662081
تور داخلی
09336662081
03136662081
تور خارجی
09336662081
03136662081
ثبت نظر
chat 2
***رکسانا *** میراحمدی :

گوشه گوشه اصفهان دیدنی است، اگه یک ماه هم در این شهر آدم بمونه باز هم کمه

حمیدرضا یداللهی :

من پارسال به اصفهان سفر کردم و هتل کوثر اقامت داشتم، خیلی خوش گذشت