{{ctrl.notification}}

خلبان هواپیمایی مسافربری و باربری چه تفاوتی دارند؟

معمولاً اطلاعات مختلفی راجع به خلبان‌های مسافربری در اینترنت پیدا می‌شود و مردم کم و بیش با آن‌ها آشنا هستند. اما خلبان‌های باربری نیز به همان اندازه تلاش می‌کنند و تفاوت‌های مختصری با خلبان‌های مسافربری دارند.

وقتی صحبت از خلبانی می‌شود احتمالاً اولین تصویری که به ذهنتان می‌آید، فردی است که شغلش پرواز هواپیمایی پر از مسافر می‌باشد. پس تکلیف خلبان‌هایی که مسافر جابه‌جا نمی‌کنند چه می‌شود؟ برای حمل بارهای هوایی نیز احتیاج به خلبان است و ایرلاین های باربری نیز همچون ایرلاین های مسافربری، جزو هوانوردی تجاری به حساب می‌آیند؛ اما از آن جایی که مردم معمولاً با خلبان‌های حملِ بار روبه‌رو نمی‌شوند، ممکن است برایشان سؤال‌هایی راجع به شباهت‌ها و درعین حال، تفاوت کار و میزان درآمد آن‌ها با خلبان‌های هواپیماهای مسافربری، مدارک مورد نیاز این شغل و تجربه‌ی مورد نیاز آن پیش بیاید که در ادامه بیشتر راجع به آن‌ها توضیح خواهیم داد.

گواهی نامه مورد نیاز

خلبان‌های مسافربری و باری، هر دو مأموریت و هدفی یکسان دارند که آن سالم رساندن مسافر/بار به مقصد است. به همین دلیل هر دوی آن‌ها آموزش‌ها و مهارت‌های یکسانی می‌بینند. بعد از اینکه افراد تصمیم گرفتند به کدام نوع خلبانی علاقه‌مند هستند، باید مجوز و گواهی‌نامه‌ی لازم آن را به دست بیاورند. از میان 3 راهی که برای کسب این گواهی‌نامه وجود دارد، شاید بتوان گفت که دانشجو و کارآموزی در دانشکده‌های افسری مربوط به نیروی هوایی، بهترین گزینه برای تمرین دیدن به حساب می‌آید و موقعیت شغلی‌تان با ایرلاین مربوطه ضمانت می‌شود.

الزامات پزشکی

برای اینکه بتوانید خلبان شوید، به گواهی پزشکی درجه یک «آژانس ایمنی هوانوردی اروپا» احتیاج دارید. این مدرک برای تمام خلبان‌های بازرگانی ضروری است و در نتیجه، هم خلبان‌های مسافربری و هم باری می‌بایست آن را به دست بیاورند. از آنجایی که خلبان‌ها باید به طور مرتب در جلسات ارزیابی و معاینه پزشکی حاضر شوند، باید سبک زندگی خوب و سالمی داشته باشند تا بتوانند دوره‌ی کاری‌شان را طولانی‌تر کنند و مدت زمان بیشتری در این شغل دوام بیاورند.

تجربه و ساعت های پرواز

هر ایرلاین، پیش‌نیازهای مخصوص به خود را شامل می‌شود؛ اما از لحاظ قانونی، حمل بارهای مهم به همان میزان تجربه‌ای احتیاج دارد که برای پروازهای مسافربری نیاز است. برای مثال شرکت DHL که بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌ی خدمات حمل و نقل هوایی دنیا به شمار می‌رود، ترجیح می‌دهد که داوطلبان کمک خلبان ارشد حداقل 1،000 ساعت تجربه‌ی پرواز حرفه‌ای را در پرونده‌ی خود داشته باشند. البته این عدد با توجه به خطوط هوایی مختلف تغییر می‌کند؛ اما برای خلبان‌های باربری بیشتر هم می‌شود. دریافت سِمَت کاپیتان در هواپیمای باری، به 5،000 ساعت زمان کلی پرواز و 500 ساعت تجربه به عنوان خلبان یک یا همان کاپیتان نیاز دارد و همانطور که می‌بینید، برای حمل هواپیمای پر از جعبه هم باید ساعت‌های پرواز زیادی را در رزومه‌ی خود داشته باشید.

نوع هواپیما

ایرلاین‌های مسافربری و باری، هر دو از هواگردهای ثابت‌بال استفاده می‌کنند و نوع دقیق این هواپیماها، به شرکتی برمی‌گردد که برای آن کار می‌کنید. برای مثال بیشتر شرکت‌های حمل و نقل، معروف‌ترین مدل‌های بوئینگ و ایرباس را برای پرواز ترجیح می‌دهند که قبل‌ها برای جابه‌جایی مسافر از آن‌ها استفاده می‌شد. امروزه این هواپیماها بعد از طراحی، به گونه‌ای تغییر پیدا می‌کنند که بیشتر برای جابه‌جایی محموله مناسب باشند تا مسافر. شرکت‌های حمل نقل متوسط در اروپا، برای مسیرهای کوتاه و متوسط بیشتر از بوئینگ 737 یا ایرباسA380 استفاده می‌کنند و همانطور که می‌بینید، نوع هواپیما برای ایرلاین های مسافربری و باری مشترک است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برنامه کاری

خلبان‌های شرکت‌های حمل و نقل نیز می‌توانند برنامه‌ی کاری متنوعی داشته باشند که این برنامه، پروازهای داخلی و بین‌المللی، 1 روزه، 14 روزه، روزانه و شبانه را در برمی‌گیرد. فرق اساسی بین آن‌ها و خلبان‌های مسافربری این است که خلبان های باربری معمولاً شب‌ها پرواز دارند. این موضوع می‌تواند ساعت بیولوژیکی بدن را از حالت عادی خارج کند و گاهی کنترل میزان خستگی در این شرایط، کار چندان آسانی نخواهد بود. خوشبختانه به دلیل این شرایط دشوار، به خلبان‌های باری مدت زمان بیشتری برای استراحت داده می‌شود و برای مثال یک هفته کار می‌کنند و یک هفته در استراحت هستند. این ویژگی کارشان به آن‌ها اجازه می‌دهد تا نیرویشان را دوباره به دست بیاورند و از یک لحاظ هم می‌توانند مدت زمان بیشتری را در خانه و با خانواده بگذرانند.

میزان درآمد

اگر برایتان سؤال پیش آمده که درآمد خلبان مسافربری بیشتر است یا باربری، باید گفت این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. میزان درآمد خلبان‌ها به میزان تجربه و درجه‌ی آن‌ها، نوع هواپیما و ساعت‌های پرواز برمی‌گردد. کنترل هواپیماهای بزرگ‌تری که از اقیانوس‌ها عبور می‌کنند، طبیعتاً سود بیشتری را برای خلبان‌ها به همراه دارد. از این لحاظ، ممکن است تفاوت اندکی بین خلبان‌های مسافربری و باربری وجود داشته باشد که درآمدشان از 72،000 تا 77،000 یورو در سال متغیر است. اما در مجموع، هر ایرلاینی قوانین مخصوص به خود را دارد و تجربه در این شغل، نقش مهمی در افزایش درآمد خلبان ایفا می‌کند.

امتیازات ویژه

احتمالاً شما هم شنیده‌اید که به بیشتر خلبان‌های مسافربری و اعضای خانواده‌شان، امتیازات ویژه‌ای همچون پرواز رایگان یا ارزان‌تر تعلق می‌گیرد. از آنجایی که به هواپیماهای باربری اجازه‌ی جابه‌جایی مسافر داده نمی‌شود، این تخفیف‌ها برای خلبان‌های آن یا کم است یا اصلاً وجود ندارد. فقط تعداد معدودی از آن‌ها و صرفاً برای بلیت خودشان ممکن است تخفیف بگیرند و آن هم در صورتی اتفاق می‌افتد که خلبان علاوه بر هواپیمای حمل و نقل، خلبانیِ شرکت‌های مسافربری مختلفی همچون لوفتهانزا و امارات را نیز برعهده داشته باشد. معمولاً تنها امتیازی که برای خلبان‌های باربری در نظر می‌گیرند، تخفیف در جابه‌جایی محموله و از طرف شرکت‌های حمل و نقل بزرگ است.

اگر به دنبال پرواز مناسب هستید، بر روی بلیط هواپیما کلیک کنید.

date_range شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ remove_red_eye 30 بازدید favorite_border 0 chat 0

ثبت نظر

chat 0