آیا تا به حال دقت کردهاید که رنگ بیشتر هواپیماها سفید است؟
همهی ایرلاینها، یک برند مخصوص بر روی بدنهی هواپیماهای خود دارند و برای سایر قسمتها از رنگ سفید استفاده میکنند. بنابراین این تصور که رنگ آنها به طور طبیعی سفید است، حقیقت ندارد و در واقع کمپانیها برای هر هواپیما حدود 65 گالون رنگ مصرف میکنند. اما سؤال اینجا است که چرا سفید؟ دلیل اصلی این که بیشتر هواپیماها سفید هستند یا از رنگهای ملایم برای بدنهی آنها استفاده میشود، به بازتاب نور برمیگردد. رنگهای روشن، نور خورشید را راحتتر انعکاس میدهند و با این کار، میزان حرارت و احتمال هرگونه صدمه از جانب اشعهی خورشید را پایین میآورند. از این لحاظ میتوان گفت که رنگ سفید برای بدنهی هواپیما، عملکردی مانند کرم ضد آفتاب برای پوست را دارد.
همچنین اگر این موضوع را با تجربهی شخصی خودمان مقایسه کنیم، کاملاً منطقی به نظر میرسد. برای مثال اگر در روزهای آفتابی لباسهای تیره بپوشید، گرما را بیشتر به خود جذب میکنید و در مقایسه با لباسهای روشن، بیشتر گرمتان میشود. وقتی بدنهی هواپیما نور خورشید را زیاد به خود جذب نکند، کابین و سطح آن خنک میماند و هزینههای خنکسازی آن برای خطوط هوایی، ارزانتر در میآید. اما دلیل استفاده از رنگهای روشن و به خصوص سفید در بدنهی هواپیما فقط در صرفهجویی در هزینهها خلاصه نمیشود. مهمترین بخشهایی را که باید برای محافظت از آنها در برابر اشعهی خورشید سفید رنگ کنند، قسمتهایی هستند که پلاستیک، فایبرگلاس، الیاف کربن و موادی مانند آنها را در برمیگیرند. دماغهی هواپیما، یکی از همین موارد به شمار میرود و به دلیل اینکه رادار در پشت آن واقع شده، باید همیشه شفاف بماند و از آن محافظت شود.
همچنین معمولاً در هواپیماهای مدرن، سکان آنها را از مواد کامپوزیت میسازند و به همین دلیل رنگشان را به سفید و گاهی خاکستری روشن درمیآورند. البته نیازی نیست نگران شوید یا نظرتان را درمورد هواپیماهای رنگی تغییر دهید. در واقع هیچ اشکالی در استفاده از رنگهای مختلف برای بدنهی هواپیما وجود ندارد. اما اتفاق طبیعی دیگری که برای رنگها پیش میآید، اکسیده شدن آنها است. همانطور که احتمالاً میدانید، رنگها به مرور زمان زنگ میزنند و برای مثال اگر از رنگ قرمز برای چیزی استفاده کنید، بر اثر تابش نور خورشید و شرایط جوی مختلف، اکسیده و کمرنگ میشود.
به همین دلیل بود که قبلاً بعضی از ایرلاینها تصمیم میگرفتند که به طور کل از هیچ رنگی برای بدنه استفاده نکنند و رنگ همان فلز را برایش کافی میدانستند. در این شرایط، بدنهی هواپیما بدون محافظت میماند و البته هیچ مشکلی برای بخشهای فلزی ایجاد نمیکرد. اما این هواپیماها به مرور زمان سیاه و کدر میشدند و خطوط هوایی میبایست هزینه و وقت بسیاری را صرف میکردند تا هر چند وقت یک بار، به بدنه جلا ببخشند. بنابراین بیشتر ایرلاینها به این نتیجه رسیدند که استفاده از رنگهای روشن به نفع خود و هواپیماهایشان است.
اگر به دنبال پرواز مناسب هستید، بر روی بلیط هواپیما کلیک کنید.