با پیشرفت تکنولوژی در صنعت حمل و نقل هوایی ابزار ها در زمینه حمل چمدان های مسافربری به روز شده و مشکلات گم شدن چمدان ها به حداقل رسیده است.
امروزه کمتر مسافرانی هستند که از عملکرد نادرست در مورد چمدان خود از سوی ایرلاین ها شکایت می کنند، با این حال هنوز هم گاهی این اتفاقها برای مسافران رخ می دهد که پس از پرواز مجبور می شوند به دنبال چمدان خود بگردند. آمارها حاکی از آن است که تنها 3 صدم درصد از مسافران از عملکرد نادرست ایرلاین ها در این زمینه ناراضی می باشند.
اولین نکته ای که باید مدنظر قرار دهید آن است که برچسب چسبانده شده پشت کارت پرواز خود را به خوبی نگهداری کنید، چرا که این برچسب کوچک ( تگ بار ) در تشخیص مشخصات چمدان شما توسط ایرلاین حیاتی می باشد. همچنین برند سایز و رنگ چمدان خود را به طور دقیق بدانید بهتر است چند عکس نمونه قبل از تحویل بار از چمدان خود گرفته باشید. حال می توانید به راحتی پرسنل ایرلاین و فرودگاه را از گم شدن چمدان خود آگاه سازید.
لازم است قوانین مخصوص شرکت های هواپیمایی در خصوص گم شدن چمدان را مطالعه کنید به عنوان مثال بعضی از ایرلاین ها موظف هستند اگر ۲۴ ساعت از گم شدن چمدان بگذرد هزینه ای برای خرید لباس به مسافر بپردازند. کسانیکه لوازم بهداشتی خود را گم میکنند معمولا یک بسته شامل خمیردندان و مواد بهداشتی به صورت رایگان از ایرلاین دریافت می کنند. و چنانچه چمدان ضربه بخورد و خراب شود ممکن است هزینه خسارتی بابت چمدان در نظر گرفته شود. بهترین راه برای روبرو نشدن با چنین مشکلاتی آن است که به شدت در حفظ چمدان خود کوشا باشید، اگر از آن دسته از مسافرانی هستید که به شدت نگران گم شدن چمدان خود هستید می توانید از چمدان های هوشمند یا بلواسمارت استفاده کنید که به کمک اپلیکیشن های ردیابی و چیپ ست های تعبیه شده در چمدان به شما کمک می کند تا از آخرین موقعیت چمدان خود با خبر شوید..
در نظر داشته باشید که اطلاعات هویتی خود شامل نام نام خانوادگی و اطلاعات تماس خود را حتما بر روی چمدان خود قید نمایید، خدمات بار فرودگاه موظف است چنانچه مسافر چمدان خود را پیدا نکرد تا ۹۰ روز چمدان را نزد خود نگاه دارد و پس از آن ایرلاین این اجازه را دارد که چمدان را به مراکز چمدان های بی هویت بفروشد و در آنجا مردم می توانند وسایل آنها را خریداری کنند، پس آگاه باشید که شما تنها ۹۰ روز فرصت دارید برای آنکه چمدان خود را نجات دهید.